צריכים כסף? איך עושים כסף באינטרנט? האם יש דבר כזה כסף קל?
מחפשים עבודה מהבית או הכנסה נוספת שתייצר לכם עוד כסף, הגעתם למקום הנכון.
קל למצוא באתר כסף את השיטה המתאימה לכם לעשות כסף באינטרנט ולהתחיל להרוויח כסף, במקום לדבר

11.12.2010

לחיות עם חובות


לחיות עם חוב זה לא לדעת נחת. כך היא מספרת ומוסיפה: אין לך שמץ של מושג מה זה באמת אומר לחיות בצל חובות. דווקא חשבתי שיש לי מושג, אבל מסתבר שזה יותר מורכב ממה שאפשר לחשוב.
למסיבת חיסול חובות שערכו, בנימה חגיגית ושמחה מאוד, הוזמנתי בלי שמץ חגיגיות.
אנחנו מכירים כבר המון זמן, תיאטרליות היא לא הצד השולט ביחסינו, ואת השלבים שסימנו את תחילת - סיום החובות זיהיתי כבר מזמן. המסיבה הייתה רעיון שלי, אז קשה לאמר שהופתעתי, אם כי שמחתי מאוד.
חייבים לחגוג! אמרתי. קודם כל, דבר ראשון. לפני הכל. לפני המחשבות מה הלאה, לאן הולכים מכאן, איך נזהרים שזה לא יקרה שוב, מה עושים עם כסף מהיום ואיך מתנהלים עם כסף מעתה בדרך חדשה. כל הבלה-בלה הזה יחכה. כרגע, צריך לעכל. יוצאים לדרך חדשה, לכל ה $%#@! אם זה לא מצדיק מסיבה, אם זו לא סיבה לחגוג – אז מה כן??
תסכימו לספר לבלוג שלי על הרגע הזה, שבו השתחררתם סופית מחובות?
לא ממש איכפת לי, אבל כל הפטפוטים הללו זה לא בשבילי. אבל אולי לה יעשה טוב לשפוך קצת. תדברו. אבל בשביל מה? הרי שום דבר מזה לא חדש לך. שמעת הכל כבר אלף פעמים. היית שם.
מה היה היחס לכסף בבית שלך?
בית טוב, ממש טוב. בית כזה שמחנך לערכים, לעבודה, משפחתיות, עזרה הדדית ושמירה על כסף. בבית שלה לא פיזרו שקל בלי לתת עליו את הדעת, היה תקציב משפחתי פיננסי ברור מאוד, ועל פיו התנהל הבית. אם אין מספיק כסף לקנות משהו, פשוט לא קונים. סיכונים לא לוקחים, מציאות לא מחפשים, להרפתקאות פיננסיות לא יוצאים. נקודה.
מתי התחילו החובות?
עם השנים השניים צברו חובות עצומים, שרק לשמוע את המספרים מתגלגלות העיניים. החובות נזרעו בשלב מוקדם מאוד, ממש עם תחילת הקשר, אבל תפחו מאוד עם הזמן.
מעבר להתנהלות שוטפת עם כסף, מה אנשים לא מבינים על חיים עם חובות?
שכל שקל שאתה חייב פירושו שאתה הולך להפסיד הרבה, הרבה יותר. שכל מאה שקל שאתה חייב פירושו שבקרוב תהיה חייב לא רק יותר, אלא גם ליותר אנשים.
אפשר דוגמא?
למשל, אם לא תשלם חשבון מסוים בזמן, כי אין לך כסף, תצטרך לשלם אותו בעתיד, בתוספת קנס או ריבית.
ואז אתם מתחילים לחפש הלוואה כדי לקבל קצת כסף. ואז לך תחזיר את ההלוואה הזו ותשלם כסף כל חודש, מאיפה יש לך בכלל כסף? זה מאוד טריקי. עכשיו תשלם גם ריביות על ההלוואה. ועוד על המינוס. חובות זה עסק יקר.
אין איך להתחמק, רק דרכים להגדיל את החוב.
דוגמא נוספת, אין לך מספיק כסף לקנות מוצרים באיכות גבוהה, ואתה משלם פי כמה וכמה על תיקונים או קניות חוזרות של אותו מוצר. בתחילה זה לא מורגש, אבל עם השנים זה מתחיל להוות בעיה. למשל, רכב, מוצרי חשמל, תשלומים על ביטוחים רפואיים ואחרים.
דוגמא קטנה, שממחישה שהכלל הזה נכון בשקל כפי שהוא נכון באלף שקל: הרעיון שלך לקנות פעם בשבוע בסופר, לעשות קנייה גדולה לשבוע שלם וכך לחסוך קפיצות קטנות לסופר? דרך מדהימה לחסוך כסף, שלא כל אחד יכול ליישם. כשאין לך כסף, אתה מוציא בלית ברירה יותר כסף. בשביל קנייה גדולה פעם בשבוע צריך 600 שקל בערך. לא תמיד יש לך 600 שקל. לפעמים נשארת רק עם 200. ואז אין לך ברירה אלא לקנות רק כמה דברים הכרחיים, ועוד יומיים עוד כמה דברים... בקיצור, זה לא נגמר.
כלומר, גם בשביל לחסוך כסף צריך כסף?
לא ממש, אבל כן בגדול: יותר קל לחסוך כסף כשיש לך כסף. פרדוקס. כי לחסוך כסף כרוך בהרבה תכנון ובקרה. וכשאין לך כסף בכלל, לפעמים קשה מאוד לתכנן ולצפות מראש תמורות.
הרגע שבו הבנת את המצב?
לא ברגע אחד. אפילו לא בחודש אחד או שנה אחת. אלא משהו שטיפטף. כמה ימים קשים. אחד בטיול, אנחנו יושבים במסעדה נורא יקרה עם חברים, הילדים משחקים, מזג אוויר מקסים, כולם מרוצים, ככל שיותר שמח בחוץ, כך אתה מרגיש יותר רע בפנים. אין לי באמת כסף לאכול כרגע במסעדה הזו. זו רק הצגה. זה לא אמיתי. תחושה של: אני טובע ומנסה לשדר עסקים כרגיל. כשהחיים שלך לא תואמים את היכולות שלך, אתה מאוד, מאוד לא מאושר. תחושה של חוסר נחת.
ועוד פעם, אחרת, אחר הצהריים. הוא מודיע לי שצילצלו מהבנק. לדעתו אי אפשר להוציא יותר כסף למשך שבועיים שלושה, ואף כרטיס אשראי לא עובד. צריך להסתדר עם מה שיש לך כרגע בארנק, או לבקש כסף ממישהו. אני עושה הערכת מצב. לוקחת את הכרטיס אשראי שלי, רצה לעשות קניות, גיהוץ מהיר של 600 שקל כדי שיהיה משהו במקרר, למקרה שמה שהוא אומר זה נכון, ומאוחר יותר באותו יום אכן נחסם הכרטיס.
איך מסתדרים ביום יום?
כל כסף שאתה מכניס הולך לכיסוי חובות. לשלם לאנשים, לבנק, לחברות. חשבונות. כסף מזומן מוציאים מראש לפרק זמן של בערך שבוע ומסתדרים איתו. לומדים להסתדר. הלחץ הוא לא שאין לך כסף לקנות דברים, הלחץ הוא כסף שאתה חייב. המתח שאתה שרוי בו הוא בגלל חוב, לא בגלל שאתה לא יכול לקנות דבר מה, מכיוון שכשאתה חי בחובות, כל הרצונות הללו נדחקים. אף פעם לא התבאסתי בגלל משהו שרציתי לקנות ולא יכולתי. לא לעצמי, ולא לילדים. רק התפללתי שהחובות יסתיימו. לא חופשה, לא בגדים, לא שופינג ולא בילויים – שום דבר מזה לא עניין אותי במשך שנים רבות.
איך חוסכים כסף, מצמצמים הוצאות?
בכל השיטות הידועות לך, ובכמה חדשות שהמצאתי. קודם כל לא קונים כלום. אבל פשוט כלום. לא נכנסים בכלל לחנויות. לא נכנסים למסעדות. כסף יוצא רק על תשלומים, חובות, החזר הלוואות, דלק, אוכל, חשבונות. זהו. אתה מתדלק חכם וקונה חכם, אתה חושב על כל שקל. אתה חושב אם לקנות 4 עגבניות או חמש עגבניות, כי זה משנה. כי יש לך סכום כסף מוגבל מאוד.
ממה נהנים? על מה כן מותר להציא כסף מדי פעם?
פעם בשנה יוצאים לחופש. חופש זול מאוד. כל המשפחה בתקציב של 2000 שקל בערך. מוצאים מקומות זולים, דילים, מבררים הרבה זמן מראש, לא נוסעים בחג, לא בתקופות יקרות, לא בעונות יקרות, מבשלים בעצמנו ושוב- לא קונים כמעט כלום. אבל בשביל הילדים והמשפחתיות – יוצאים קצת מהשגרה.
מכינים תקציב לחינוך – חוגים, ספרים, העשרה, הצגות וכדומה. כל משפחה והמשקל שלה, אבל אצלנו הייתה לזה חשיבות מכרעת.
את כל החשבונות מצמצמים – בכל דרך אפשרית. הופכים להיות יותר מודעים. לכל שיחת טלפון שיוצאת, לחשמל, לדלק – להכל.
איך סגרתם את החובות שלכם? כמה שנים זה לקח? מה הלקח הכי חשוב שלמדת? מה הטיפ האחד, הטוב ביותר, שאת יכולה להשאיר את הקוראים שלי איתו?
נו, טוב... בשביל זה אני כבר צריכה עוד קפה.
(המשך יבוא)...
חיזרו לבקר בדף הבית: כסף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה