צריכים כסף? איך עושים כסף באינטרנט? האם יש דבר כזה כסף קל?
מחפשים עבודה מהבית או הכנסה נוספת שתייצר לכם עוד כסף, הגעתם למקום הנכון.
קל למצוא באתר כסף את השיטה המתאימה לכם לעשות כסף באינטרנט ולהתחיל להרוויח כסף, במקום לדבר

19.12.2009

כמה כסף שווים הצעצועים של הילדים שלכם? ועוד כמה מחשבות על תרבות הצריכה של הורים money & toys


תגידו, כמה כסף לדעתכם שווים הצעצועים של הילדים שלכם? תלוי איזה צעצועים, אתם אומרים. מה נחשב צעצוע, משחק ילדים, ומה כבר נחשב השקעה של ממש. זה מתחיל עם כמה משחקי התפתחות שכל אחד עולה מאה שקל ומעלה וממשיך במשחקי מחשב, קומפי, צעצועי מחשב לילדים, קונסולות משחקים כמו Wii , סוני פלייסטיישן וחבריו, אופניים, ג'יפים ממונעים ואם התמזל מזלכם ויש לכם חצר בואו נדבר על בתי משחק, טרמפולינה, בריכה קטנה, נדנדות. אבל עוד לפני זה: מה עם אוסף של מיליון ברביות שכל אחת עולה מאה שקל ומעלה, דמויות של בן טן שעולות בערך אותו כסף, דרגון בול וכמובן בקוגאן שעולה די הרבה כסף אם יש לכם אוסף קטן. אבל אתם יודעים מה, בואו נחזור אחורה. נניח שהילדים שלכם אפילו לא הגיעו לגיל הבטמן, ספיידרמן, ברבי, בראץ ושאר המותגים שמחכים לכם בפינה. כמה כסף עולים צעצועי התפתחות ממותגים של דורה, פו הדוב וחבריהם הקטנים? ואפילו אם אתם מתרחקים ממותגים שכאלה, או שהילדים עדיין לא דורשים זאת, וודאי רכשתם או קיבלתם צעצועי התפתחות, הרכבה, בנייה ומוסיקה של החברות הכי יקרות שאפשר למצוא על המדף. נכון?
מישהו אמר לי השבוע שהוא צריך לבטח את הצעצועים של הילדים כי הם שווים כעשרים אלף שקל. עשרים אלף שקל! על שני ילדים, בגילאי 3 ושנה. מדוע תינוק בן שנה צריך צעצועים בעשרים אלף שקל? זה כסף שאפשר לסגור איתו מרפסת! אבל עדיף לא לסגור מרפסת כי זה כבר אומר שתאבזרו אותה תוך עשרים דקות (ועשרים אלף שקל) בנדנדה, מגלשה, בריכה וטרמפולינה. אז מה נסגר איתנו, תגידו? איך אנחנו מצפים מהילדים שלנו שלא יבואו בדרישות מוגזמות, שילמדו משהו על תרבות צריכה, על בזבזנות ועל חיסכון, על ערך של כסף או על ערך של חומר, אם אנחנו קונים כמו ילדים כל דבר שנקרה בדרכנו עוד בטרם מלאה להם שנה? אותו אחד שחושב לבצע הערכת שווי של הצעצועים בביתו לא חשב יותר מחצי שעה בטרם קנה לילדה בת שנה בית בובות ב 400 שקל, מוסך מכוניות ב 350 שקל (ועוד במציאה, מבצע, הנחה ורק היום שאסור לפספס, אז הוא לא פיספס), צעצועי עץ מלא שעולים מלא כסף כי הם איכותיים סופר-דופר ועוד. אולי הם באמת איכותיים, אולי אף מצדיקים את מחירם. אולי שווה להחזיק משחק אחד ממש טוב על פני למלא חדר משחקים במיליון צעצועים שמתקלקלים או נשברים מהר. אולי. אז תקנו צעצועים איכותיים במידה, איך אנחנו מגיעים למצב שהילדים שלנו מחזיקים רכוש ששווה כל כך הרבה כסף ומתפלאים כשהם מבקשים בגדים מסוימים, מותגים מסוימים או בקשות חוזרות ונשנות לקניית צעצועים ואוספים כאלה ואחרים? כשאנחנו היינו ילדים בוודאי לא קנו לנו כל כך הרבה צעצועים ומשחקים, לא לעיתים תכופות כל כך ולא במחירים כאלה. חנוכה, נכון. קיבלנו משחק קטן, הפתעה או פרס. היום הורים קונים מתנה לחג במאות שקלים. יום הולדת? זה כבר יכול להגיע לכמה אלפים. מחשב, קונסולת משחקים, אורגנית וג'יפ ממונע הם רק מקצת הרעיונות ששמעתי השנה. בימינו הילדים הולכים למסיבת יום הולדת ומקבלים פרסים ב 5,10,15 שקלים, כמו מתנות יום ההולדת שהיינו מקבלים פעם, אפילו יותר. כל תרבות הצריכה השתנתה, וילדים יודעים בדיוק מה הולך ומה לא, וגם מה המחיר המתאים. ואם הם לא מודעים לעניין כסף, הם מרגישים בהבדל בגודל, באיכות, במקוריות וכמובן בעניין המותג. אם זה לא מותג זה הרבה פחות, נקודה. התרבות שלנו הפכה להיות ממוקדת יותר בילדים ובצרכים שלהם. הורה "טוב" הוא הורה קשוב, מבין, מסייע, מכיר את שפע ההזדמנויות שעומדות לרשות ילדיו ויודע לכוון אותם בהתאם, נכון לשרת את הילדים ולהקדיש להם זמן איכות, עוד מושג שלמדנו בעשוריים האחרונים. כל זה טוב ויפה, אלא שיחד עם המגמה החיובית הזו הגיע צונאמי של רגשות אשמה - "הילדים במרכז", משמע אסור לפגוע בשמץ קטן מבקשותיהם, להחסיר מהם דבר שיגרום להם להרגיש שלחבריהם יש ולהם אין וכולי וכולי. הקשבה אמיתית, זמן איכות אמיתי של בילוי ביחד וטיפוח המשפחתיות, התענינות ומעורבות בונה בחייהם של הילדים תתרום להם הרבה יותר מאשר כסף והמרדף אחרי הקנייה הבאה. רק ימים יגידו, ואולי תרבות הצריכה שהילדים שלנו נחשפים אליה בגיל צעיר כל כך דווקא תלמד אותם מהר יותר מה חשוב יותר בחיים, במה להתמקד ועל מה לוותר, הרי עד גיל 18 הם כבר יראו, יקנו וישחקו בהכל.
אם אתם רוצים לקרוא עוד על כסף וחינוך, נסו את דן חסכן שחזר השנה, ורעיונות איך לחסוך כסף עם ילדים ולהסיבר להם על כסף. בהצלחה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה